23 Mayıs 2017 Salı

Galiz Kahraman (Yorum) - İhsan Oktay Anar


KÜNYE

Kitabın Adı: Galiz Kahraman
Kitabın Türü: Hikâye
Yazarı: İhsan Oktay Anar
Yayınevi: İletişim Yayınları
Sayfa Sayısı: 181
Baskı Yılı: 2014

TANITIM BÜLTENİ
"Bütün zamanların kahramanı olan bir insanın hikâyesidir bu. O hem herkes hem de hiç kimsedir. Dünyadan alacağını tahsil etmeye gelmiştir. Çünkü Tanrı dâhil herkesin ona borcu vardır. Vebaline girilen tüyü bitmedik yetim işte odur. Kadim zamanlardan beri hakkı yendiğine göre, sonlu ama sınırsız bir evrenin engin ve derin merkezi insan olmanın, "olmasa da olur" halini icra etmesinde hiçbir sakınca yoktur. Romantik bir insafsızlığın bakir tacizcisi olmak sonuna kadar hakkıdır. Sıradanlığın üst insanıdır o. Asilliğiyle asilleşememesi umrunda bile değildir. Onun umurunda olan tek şey, sadece ve sadece kendini algılamak, kendi küçük âlemine sığan kâinatı kabul etmektir. Çünkü bilmektedir ki, gerçek bilgelik de zaten budur."

KİTABIN YORUMU
Biterken...
Arkadaşlar yazarın okuduğum ilk kitabı olduğu için anlatım tarzı kavrayıp hikâyeye dalıp gitmek az da olsa zamanımı aldı. Galiz Kahraman'ın hangi kategoriye girdiğini tam bilemiyorum. Muhtemelen hikâyedir. Ve hikâyenin hangi dönemde geçtiğini kestirmek biraz zor. Bana 1950'ler gibi geldi. Tabi hikâyede kullanılan bir Osmanlı'nın son dönemine ait olduğundan daha önceki zamanların ruhunu yansıtıyor diyebilirim.
Açıkçası okurken böyle bir dönemde geçen hoş bir aşk hikâyesi bekliyordum. Lakin kendini uyanık zanneden, edebiyat meraklısı ve aynı zamanda pek çok belanın içine daha ne olduğunu anlamadan düşen İdris Amil Hazretleri'ni anlatılıyor. Bahtsızlığının getirdiği koşullar yüzünden Galiz bir Kahraman'a dönüşse de emeline bir türlü ulaşamıyor. Hikâyede yer alan İdris Amil Hazretleri'nin yakın arkadaşı Efgan Bakara'ya da üzülmedim desem yalan olur. Mikropların ve hayvanların kimyalarını inceleyen bir bilimci olan Efgan Bakara hep dalgaya alınıyor. Ama bir o kadar da bahtı dönüyor. Hikâyenin kurgusunda bir "Eden bulur" mesajı yani Karma mevcut. Benim gibi yazarın hiç kitabını okumayan varsa Galiz Kahraman'ı tavsiye ederim. En azından yazının tarzıyla tanışmış olursunuz. Çünkü yazar hikâyedeki karakterleri anlatırken oldukça akılda akılcı ve şaşırtıcı tasvir kullanmış. Bahsettiği tipleri hayal etmek de zorlandım diyebilirim. Malum hikâye oluşundan karakterlerde hep bir olağanüstülük vardı. Fakat yazarın kaleminde bir Osmanlı esintisi sezinlediğimden diğer kitabı Puslu Kıtalar Atlası eserini ciltli ve resimli olarak temin etmeyi düşünüyorum. Netice de yeni bir yazarın bir eseriyle tanınacağı kanaatinde değilim.
Son olarak hikâyedeki karakterlerin edebiyatını geliştirmek için gittikleri Ümmü Gülsüm kıraathanesine gelen çeşit çeşit üstadın ağzından edebiyatın inceliklerini okumak da ayrı keyifti. Harikalıklarla, edebiyat, karma ile dolu bir hikâye arıyorsanız tam size göre ;)

0 yorum:

Yorum Gönder