11 Ekim 2016 Salı

Haz İlkesinin Ötesinde Ben ve İd (Yorum) - Dr. Sigmund Freud


Biterken...
Arkadaşlar metis yayınları psikoloji serisi akademik bir seridir. Ve serinin pek kitabını okumuş biri olarak şunu söyleyebilirim ki, bu serinin dili biraz ağır. Ağırlıktan kastım da çeviri de kullanılan günlük hayattaki terimlerin kavram olarak kitaba alınmasından kaynaklanıyor. Örneğin Frued'un Haz İlkesinin Ötesinde konu edindiği İd(ilkel benlik), Ego ve Süperegoyu çevirmen İd, Ben ve Üstben olarak çevirmiş. Ben kelimesini her okuyuşunuzda zihninizde günlük anlamı belirince kafa karışıklığı oluyor. O yüzden okumak isteyenler dili ağır diye pes etmesin. Ayrıca bu eserde Frued ikiden üçlüye dönüştürdüğü benlik kuramını daha detaylı anlatmış. 
Alıntı:
Dürtü kontrolü ve ahlak açısından, idin tümüyle ahlak dışı olduğu söylenebilir; ben ahlaklı olma çabasındadır, üstben ise aşırı ahlaklıdır ve ancak idin olabileceği kadar zalim olabilir. İlginçtir ki insan dışa yönelik saldırganlığını ne denli kısıtlarsa ben idealinde o denli katı, o denli saldırgan olabilmektedir. Haz İlkesinin Ötesinde Ben ve İd - Dr. Sigmund Freud


0 yorum:

Yorum Gönder